Rozhodli jste se koupit nebo prodat nemovitost? Přečtěte si, co můžete očekávat od brněnských realitek.
V posledních letech naše firma nakupuje a prodává nemovitosti v hodnotě několika desítek milionů korun. Denně monitoruji rezidenční nemovitosti v Brně a blízkém okolí a v průběhu roku se osobně (i neosobně) potkám s velkou spoustou realitních makléřů, protože využíváme i jejich “služeb”. Mohu tedy říct, že mám velké povědomí o fungování této části realitního trhu.
Pokud v něčem Česká republika za zbytkem světa pokulhává, je to obecně kvalita služeb. V realitním prostředí bych se slovo „kvalita“ bál vůbec použít. Chybí u nás totiž jakýkoliv standard, jak by služba zprostředkování realit měla vypadat. Každý má jasnou představu, jak má vypadat dobrá restaurace, abyste se do ní vraceli (vstřícnost obsluhy, chuť jídla, čistota prostor). Při koupi nebo prodeji nemovitosti, ale tuto představu buď nemáme nebo její naplnění nevyžadujeme. Jak jinak si vysvětlit, že úroveň realitních služeb je i po tolika letech doslova tristní. Prodávající se nebojí svěřit prodej nemovitostí v milionových hodnotách neznalým makléřům a kupující jsou ochotni platit statisícové provize za minimální protihodnotu.
Vyjmenuji několik nešvarů, se kterými se pravidelně setkávám při prohlížení inzerátů nebo komunikaci s makléři. Může vám být varováním, na co si dát pozor.
Obsah
Hrozné fotografie
Realitní kanceláře používají ilustrační fotky, fotografie jiných nemovitostí nebo fotografie rozmazané nebo otočené o 90 stupňů. Časté jsou pouze fotky okolí, kde chybí samotný dům.
Prezentace
Prázdný text plný superlativů, kterému často chybí vypovídací hodnota. Chybějící půdorysy, pokud se půdorys někde objeví, jsou to špatně ofocené staré plány.
Cena
U nemovitostí je běžné, že cena je sdělena až na vyžádání v realitní kanceláři. Tolerovali byste podobné chování například v potravinách? Legislativa nařizuje zveřejnit údaj o energetické náročnosti, cenu však smíme držet pod pokličkou.
Tajení výšky provize
Ve většině případů pouze poznámka v inzerátu, že bude k ceně připočtena. Pokud mátě štěstí, dozvíte se, že to je 5% + DPH. Tím nám realitní kanceláře říkají: “výpočet si proveďte sami, my na to nemáme čas.”
Co vás ještě může zmást u ceny za nemovitost je, když se objeví poznámka „bez provize“. Neznamená to, že provizi neplatíte, ale že uvedená cena není konečná a ještě bude o provizi navýšena.
Neexistující nemovitosti
Ve skutečností byt leží například v Husovicích, proč nezkusit nalákat kupce uvedením jiné, lépe znějící lokality jako jsou Černá pole nebo Lesná. Klientovi se to pak nějak vysvětlí, hlavně že nám zavolá.
Byt zahalený tajemstvím
Přesnou adresu vám sdělím až na místě, do inzerátu vám ji nenapíši. Dům zvenku nenafotím. Kupec se tak ozývá na zajíce v pytli.
Nedodržení slova
Domluvili jste si schůzku na 11.00 hodin a zrušili vám ji smskou v 11:10 se slovy “teď tu byl pán a byt si zarezervoval”? Vzali jste si volno v práci zbytečně? A co prodávající? Je v jeho zájmu rychle uzavřít obchod nebo si měl počkat na vaši nabídku?
Schovat se za značku
Vysoký standard nezaručí ani franšízová síť nebo velká realitní kancelář. Ba právě naopak. Jedná se dost často o prázdnou obálku, která marketingem cílí na povědomí a není schopna zajistit stejnou úroveň služeb u všech poboček či makléřů. Ač nejsem příznivcem fastfoodů, hamburger v Praze nebo Brně bude chutnat u stejné firmy vždy stejně. A to je dobře. Můžete si být ale jisti, že standard prodeje bytů u globální realitní značky bude naprosto odlišný.
Sebechvála
Snad jen v oblasti finančního poradenství narazíte na podobnou nadutost, jaká panuje u realitních kanceláři. Posuďte sami. Dočetli jste se někdy na stránkách kavárny, že má barista 5 certifikátů na vaření kávy? Nebo že je vlasový stylista profesionál v oboru? Chlubí se snad restaurace, že prodala jídla už 150 lidem? Co raději poskytnou opravdovou službu, za kterou klient realitní kancelář ocení sám? Třeba nějakou opravdovou recenzí (pozor na ty falešné).
Přehlíživé chování
„Mám na to dostatek klientů“ i takovou větu můžete od makléře slyšet, když se o nabídku zajímáte. Co to znamená pro vás jako prodávajícího? Pravděpodobně, že je nemovitost velmi atraktivní a mohli byste za ni požadovat více peněz nebo lepší podmínky (např. kupce s hotovostí). Nebojte se makléře otestovat. Jak se baví s potenciálními kupci. Zda hájí vaše zájmy nebo mu jde jen o to, aby byla provize na účtu co nejrychleji.
Krádeže fotek
I nám už byly několikrát ukradeny fotografie našich nemovitostí. Dokonce mi makléř sdělil, že si je stáhl na internetu a že je tedy může použít. Navíc naše fotografie opatřili vlastním logem. Ukradeny byly dokonce i celé inzeráty. Realitní kancelář se nám pak ozvala, že má klienty na naši nemovitost. Drzost nejvyšší.
Kdo za to může? Jak z toho ven?
Možná to bude znít paradoxně, ale za úroveň služeb mohou především spotřebitelé. Dokud budeme u potravin trpět, aby byla Nutella přizpůsobena chuti našince, budeme pravděpodobně trpět i to, že naše nemovitost při prodeji nedostane péči, jakou si zaslouží.
Doporučení
Pokud tedy prodáváte nemovitost a chcete využít služeb realitní kanceláře, prohlédněte si jejich nabídku. Mají nehezké fotografie, nezveřejňují provizi, z textu jste zmatení? A co reference? Jsou opravdové? Je jich málo? Co o sobě píší? Mají výsledky nebo pouze píší libozvučné větičky? Zkusili jste jim zavolat na nějaký inzerát z nabídky? Byli jste s nimi na prohlídce? Tak jak se chovali k vám, budou se chovat k potenciálním kupcům Vaší nemovitosti.
Vyžadujte po realitní kanceláři seznam služeb, které vám poskytne. Nebojte se uvedené služby bezezbytku vyžadovat a chtějte, aby byly prvotřídní.
Abych nebyl jen negativní, setkávám se i s těmi, kteří svou práci vykonávají opravdu na úrovni. Pokud bych měl jmenovat dva zástupce realitních kanceláří v Brně, kterým bych s klidným svědomím svěřil svou nemovitost, pak to bude Century 21 All Inclusive a VITOM. U obou zmíněných realitních kanceláří jsem se na vlastní kůži přesvědčil, že lze zprostředkování prodeje nemovitosti vykonávat dlouhodobě na vysoké úrovni. Přeji Brnu víc takových!