Článek

Na co si dát pozor při převzetí bytu

Na co si dát pozor při převzetí bytu

Není nic smutnějšího při pořizování nového bytu, než když v něm najdete neočekávanou zjevnou vadu. Pokud si této vady nevšimnete na prohlídce nebo při převzetí bytu, budete ji pravděpodobně muset odstranit na své vlastní náklady.  Na pozdější reklamace těchto vad totiž prodejci nemusí brát zřetel. V tomto článku vás seznámíme s nejčastějšími možnými vadami, na které si doporučuji dát pozor při přebírání bytu.

Upozorňuji ale, že je rozdíl mezi těmito vadami a vadami způsobenými špatně provedenou prací, které jsou v rozporu se smlouvou nebo normami. U vad v rozporu se smlouvou lze na prodejci vymáhat nápravu i po převzetí nemovitosti.

Obsah

Jaké jsou nejčastější vady?

Dejte si pozor hlavně na škrábance, otlaky a otlučené hrany. Zkontrolujte si, že se nenachází na oknech, dveřích, vestavném nábytku, zařizovacích předmětech, obkladech s dlažbami, parapetech, podlahách, schodištích a zábradlích.

Na následujících řádcích vám bude připadat, že se opakuji. Já se opravdu opakovat budu. Je to ale stejné jako s tou kontrolou vad při přebírání. Sám jsem si několikrát ověřil, že je lepší se opakovat, nežli pak neučinit kontrolu vůbec nebo nedostatečnou.

Okna a dveře

Je nutné si prohlédnout celou plochu křídel i rámů oken zda nejsou poškrábané nebo jinak poškozené. Zkontrolujte také případné oděrky na hranách a kování. Prohlédněte si sklo, zda není poškrábané. Správná kontrola se provádí přímým pohledem ze vzdálenosti 1,5 m. Aby škrábance byly uznány jako vada, musí být z této vzdálenosti zjevně viditelné. Vlasové škrábance a ty s délkou do 1,5 centimetrů patrné jen po dlouhém hledání nejsou vadou.

Vestavný nábytek

Zde platí to samé co pro okna a dveře. Tedy prohlédnout si plochu a kování, zda na nich nejsou škrábance. Ani zde nezapomínejte na hrany všech skříněk a dvířek.

Zařizovací předměty – vybavení

Aby to nebylo moc monotónní, u zařizovacích předmětů se krom škrábanců a poškození hran zaměřte na to, zda nechybí žádná část nábytku. Dejte si pozor, zda nechybí například různé krytky a části uchycení. Pokud na chybějící součástku při přejímce neupozorníte, není lehké následně dokázat, že opravdu chyběla už při předávání.

Je také vhodné zkontrolovat, zda na keramice nejsou čáry a škrábance, které jsou zpravidla způsobené kovovým nářadím při montáži. Nebývá jednoduché je odstranit.

Obklady a dlažby

Zde je potřeba si zejména dát pozor na vady způsobené mechanickým poškození – nářadím při montáži apod. Ulomené rožky v zaspárovaném obkladu totiž vyreklamujete, nikoliv však poškození dlaždice způsobené například pádem nářadí či jiným mechanickým poškozením.

Plovoucí a dřevěné podlahy

Trocha opakování 🙂 Je nutné si podlahu řádně prohlédnout, zda není poškrábaná nebo v ní nejsou otlaky. Důkladně se podívejte, zda podlaha nestříškuje (v místě spojů je krytina prohnutá nahoru – značí to malou vlhkost), nebo nevykazuje bobtnání, pozor také na zčernalé spáry zpravidla ve spojích (značí zatečení).

Parapety, schody a zábradlí

Pro parapety, schodišťové stupně a zábradlí platí to samé co pro dveře, plovoucí podlahy a vestavný nábytek. Tedy opět důkladně zkontrolujte poškrábání, otlaky a poškození hran. U zábradlí, pokud je konstrukce ocelová, zkontrolujte ochranný nátěr nebo protikorozní úpravu (např. zinkování), ty musí být nepoškozené a celistvé.

Chtějte, co vám náleží

Na závěr bych chtěl doporučit, abyste se nebáli na případné chyby a nedostatky, které objevíte u předávky, upozornit. Je to vaše jediná šance, jak dosáhnout jejich nápravy. Jak jsem již říkal, na pozdější reklamace prodejce nemusí brát zřetel. A většinou opravdu nebere. Je totiž složité zpětně dokázat, že jste je nezpůsobili až vy svým užíváním.

A nezapomeňte si prohlédnout i vypínače, domácí telefony, termostaty, topná tělesa, kotle, bojlery … prostě každý kout.

Blog

Podobné články