Článek

Jak vybrat správného dodavatele elektřiny

Jak vybrat správného dodavatele elektřiny

Platba za elektřinu je nemalou položkou mezi výdaji v domácím rozpočtu. Pokud vlastníte nemovitost nebo bydlíte v podnájmu, pravděpodobně jste už několikrát přemýšleli nad otázkou, jakého zvolit dodavatele elektřiny. Zda je váš současný skutečně tím nejlepším nebo by bylo lepší zapátrat v nepřeberném množství nabídek od konkurence a alternativních menších dodavatelů, a přejít jinam. Popíšu vám ukazatele, na základě kterých se můžete rozhodnout, co pro vás bude nejlepší, a jak postupovat v případě, že se rozhodnete pro změnu.

Obsah

Důvod změny

  1. Úspora

    – Změna dodavatele elektřiny nám mnohdy může ušetřit až tisíce korun ročně. Výše úspory záleží na tom, kolik vaše domácnost spotřebuje energie. U domácností, které využívají elektřinu k ohřevu vody nebo vytápění, může být sleva větší než například u bytu, kde elektřina slouží pouze ke svícení.

  2. Typ smlouvy

    – Smlouva na dobu určitou versus smlouva na dobu neurčitou. Smlouva na dobu určitou se v posledních letech stala negativním trendem snad u všech obchodníků nejen s energiemi. V podstatě se jedná o to, že jakmile podepíšete smlouvu na dobu určitou (např. na 2 roky), nemůžete od dodavatele beztrestně odejít či smlouvu zrušit. V případě, že se přesto rozhodnete odejít předčasně, zaplatíte nemalou pokutu. Pokud vám dodavatel nabídne smlouvu na dobu neurčitou, můžete ji vypovědět kdykoliv budete chtít. Smlouva na dobu neurčitou je tedy výhodou.

  3. Bonusy a slevy

    – Na českém trhu se momentálně nachází přibližně pět desítek poskytovatelů elektrické energie a každý nabízí jiné bonusy a slevy. Můžete se setkat se slevami na společný odběr, slevami pro seniory nebo s bonusy za včasné placení. Je dobré si projít nabídku výhod, které nabízí vámi vybraný dodavatel, a důkladně si přečíst za jakých podmínek je můžete čerpat.

  4. Spokojenost

    – Důležité je také, zda jste spokojeni s tím, jak o vás dodavatel pečuje, zda se k vám chová vstřícně. To například zahrnuje pružnou komunikaci, abychom nemuseli čekat 20 minut na spojení s operátorem a abychom za těchto 20 minut čekání nemuseli platit nehorázné sumy.

Zjistili jste, že byste chtěli svého dodavatele změnit? Přečtěte si jak na to.

Jak provést změnu?

  1. Připravte si všechny potřebné informace

    – Adresu, číslo bytu, poslední fakturu (na faktuře najdete např. identifikační číslo odběrného místa – EAN nebo údaje o současné spotřebě elektřiny, které budete ke změně potřebovat).

  2. Kontaktujte nového dodavatele

    – V dnešní době stačí na internetu vyplnit online formulář a nový dodavatel vás buď týž den, nebo následující pracovní den kontaktuje a na základě plné moci za vás vyřeší výpověď smlouvy stávajícímu dodavateli.

  3. Samotný přechod k novému dodavateli

    – Doba přechodu záleží především na smlouvě, kterou máte uzavřenou se stávajícím dodavatelem. Při sepsání smlouvy s novým dodavatelem totiž například nelze ignorovat výpovědní lhůtu, jež je stanovena ve stávající smlouvě. U smlouvy na dobu neurčitou to jsou většinou 3 měsíce. Pokud máte sjednanou smlouvu na dobu určitou, můžete počkat na její uplynutí, nebo zaplatit smluvní pokutu za předčasné ukončení, jejíž výše se většinou pohybuje okolo 2500 korun.

Pár rad na závěr

Při výběru nového dodavatele můžete využít jeden z mnoha online kalkulátorů jako je například tento online kalkulátor cen energií. Kalkulátor za vás porovná všechny nabídky dodavatelů. Pokud se rozhodnete pro změnu dodavatele, doporučuji si důkladně prostudovat smlouvu s novým poskytovatelem a seznámit se s výhodami, ale také s pokutami a poplatky, které může poskytovatel požadovat. Určitě také nezapomeňte prostudovat recenze lidí, které jsou dostupné na internetu a pomohou vám při rozhodování.

Blog

Podobné články