Článek

Jak poznat “zdravé” dluhopisy?

Jak poznat “zdravé” dluhopisy?

V dnešní době dluhopisy emituje každá druhá společnost. Jak může potencionální investor rozpoznat, zda se jedná o rentabilní investici se spolehlivým výnosem? Firmy vydávají dluhopisy, protože potřebují volné finanční prostředky pro své podnikání nebo je shánění věřitelů a kapitálu přímo předmětem jejich podnikání. Jak rozeznat kdo je kdo? To není úplně jednoduché. Ti první, kteří v dobré víře chtějí rozvíjet podnikání, mohou skončit krachem, a ti druzí, to mohou velmi dlouho a dobře maskovat. Pár tipů bychom přece jen měli.

Obsah

1. Výše úrokové míry

Důležitým ukazatelem je úroková míra. Jedno číslo, které hodně napoví. Čím vyšší, tím samozřejmě hůře. To investoři nechtějí slyšet, vidí jen vysoké zisky. Zkrátka pokud vám někdo nabízí zhodnocení 7 % a víc, mějte se na pozoru. Nejspíš pro to má svůj důvod. Možná mu banka a její tým analytiků nechce půjčit ani za úrok ve výši 10 %.

Banka sice možná jen pro jeho podnikatelský záměr nemá pochopení, pravděpodobnější však je, že něco není úplně v pořádku. Nebo už jednu či více půjček získal, je předlužený a nemá z čeho brát, protože cashflow neplyne. Říkáte si, že podniká v oboru s vysokou přidanou hodnotou, má ROI (Return On Investment, tj. poměr vydělaných peněz k penězům investovaným) na 50 %, tak mu nevadí půjčit si za 10 %? Nevěřte tomu. Kdyby si mohl půjčit za 3 %, tak to udělá.

  • Tip: Aktuální adekvátní úroková míra se pohybuje zhruba mezi 4 a 6 %. V případě, že je vyšší, radíme investici velice dobře zvážit.

2. Historie firmy a hospodářský výsledek

Má subjekt nějakou historii? Má už něco za sebou, může ukázat hmatatelné výsledky? Jakou mají historii majitelé a jednatelé společnosti? Půjdou peníze opravdu na další rozvoj podnikání nebo jen mají “zalepit” ztráty let minulých? Dozvíte se výsledky z veřejných zdrojů? Nebo se naopak jedná o novou firmu, která má jen super business plán?

Výsledky hospodaření by pro vás měly být směrodatné. Nicméně zjistit tyto informace o firmách není vždy úplně jednoduché. Čím složitější je ekonomické výsledky konkrétní firmy dohledat, tím byste měli být ostražitější. Tím nemyslíme pouze účetní informace, ale třeba i zdánlivě nedůležitý údaj jako je kontakt na lidi, kteří za firmou stojí. Pokud na webu společnosti najdete jen e-mail info@ nebo telefon na office manažerku, není to zrovna něco, co by vás mělo v investování utvrdit. Také se musíme přiznat, že nejsme velkými fanoušky firem z „daňových rájů“. Jejich motivaci ušetřit na daních a utajit organizační strukturu samozřejmě rozumíme (je to jejich rozhodnutí a plné právo), ale je to skutečně ten správný partner pro investice?

Tip: Hledejte, “googlujte”, pokud do 15 minut nevíte, jak si firma vede a kdo za ní stojí a kromě propagačních článků o ní nenajdete žádnou zmínku, tak zbystřete.

3. Obor podnikání

Neměla by vás však zajímat pouze výše úroků. Pokud někdo nabízí 9 %, nedělá to jen tak. Existují i firmy, které nabízí vysoké úroky, a přitom podnikají nebo chtějí podnikat v segmentu s nízkou přidanou hodnotou. Typicky třeba v pronajímání nemovitostí, ať už rezidenčních nebo komerčních. Pokud se nebudeme bavit o extrémech jedním nebo druhým směrem, tak výnos z nájmu může být mezi 4 až 8 % ročně. Pokud někdo zvládá dlouhodobě lépe, pak klobouk dolů. Otázkou je, jak taková společnost může nabídnout dluhopis se 6% zhodnocením?

Řeknete si: stabilní firma, má dobrou historii, nemovitosti nikam neutečou, úrok není úplně přehnaný. Otázkou však zůstává, kde na to firma vezme? Pokud v ní lidé pracují skoro zadarmo, kanceláře jim platí “hodný strýček” a zisk by stejně dali na charitu, pak to možné je. Vezměme si naopak firmu podnikající v oboru biotechnologie. Našla díru na trhu a nyní potřebuje finance na vývoj naprosto unikátní technologie, u níž očekává, že hodně vynese. Pokud to skutečně vyjde, může být vysoká úroková míra na místě.

  • Tip: Úrokovou míru srovnejte s druhem podnikání, i relativně nízká může některým firmám způsobit potíže.

4. Velikost a hra s čísly

Ano, velikost hraje roli. A proto se některé firmy snaží dělat větší, než jsou. Zvedat si aktiva, obraty a zisk. I u nás v Brně se takové případy bohužel najdou. Jak se může firma „zvětšit“? Podívejme se na modelový příklad:

Podnikatel AW si založí firmu AWSD a ta si půjčí v bance 1 mil. Kč. Pak založí dalších 9 firem se ZK 1 tis. Kč a vytvoří holding. Firma AWSD1 půjčí firmě AWSD2 onen milion. Jedna jej má v aktivech, druhá v pasivech (pohledávka – závazek). AWSD2 jej půjčí dál AWSD3, a tak pokračuje až do poslední firmy. Podnikatel AW se rozhodne vydat konsolidovanou účetní závěrku svého holdingu a v bilanční zprávě uvede, že firma má v aktivech 10 milionů Kč (ano, skutečně se jedná o součet všech aktiv). Ve skutečnosti však má celý holding závazek vůči bance ve výši 1 milionu. Podobně se „sčítají“ zisky.

Ještě lépe, když se firma zaměřená na investice, chlubí svým EBITDA, tedy ziskem před započtením úroků a daní. Pokud by to udělala například softwarová firma, pak to může být ok. U investiční je to jednoznačné hraní si s čísly, protože úroky bude mít jistě nemalé.

  • Tip: I když si v účetních závěrkách přečtete pozitivní informace, naučte se číst mezi řádky. Respektive číst tyto řádky správně.

Dluhopis má právě takovou hodnotu, jakou má firma

Co říct závěrem? Že se dluhopisy stávají stále oblíbenějším nástrojem financování. Neberte však investice do nich na lehkou váhu. Dluhopis je cenný papír a má právě takovou hodnotu, jakou hodnotu má firma, která jej vydala. Právě ta se zavázala, že vám jej jednou splatí spolu s úrokem.

Takže má rada závěrem: Nedívejte se na dluhopis a na to, co je na něm napsáno. Dívejte se na firmu, lidi v ní, na to, co dělá, a jestli to má smysl. Pokud ano, pak teprve můžete začít investici reálně zvažovat. Investice s developerskou společností ENDEKA je ideální volbou, námi vydané dluhopisy jsou zdravé a splňují všechny výše zmíněné body. Dělejte s námi Brno hezčí.

Blog

Podobné články